Regulamin Organizacyjny ZOES
Załącznik Nr 1 do Zarządzenia nr 29 /07
Wójta Gminy Augustów z dnia 20 marca 2007 r.
Regulamin Organizacyjny
Zespołu Obsługi Ekonomicznej Szkół Gminy Augustów
Postanowienia ogólne
§ 1
Zespół Obsługi Ekonomicznej Szkół Gminy Augustów zwany dalej " Zespołem " wykonuje zadania :
1. własne gminy wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty ;
2. wynikające z innych ustaw szczegółowych ;
3. statutu ZOES Gminy Augustów:
4. inne zadania o charakterze oświatowym zlecone przez Gminę Augustów.
Organizacja wewnętrzna
§ 2
Do podstawowych zadań Zespołu należy :
1. nadzorowanie i kontrola działalności szkół podstawowych i oddziałów przedszkolnych w zakresie finansowo- administracyjnym .
2. podejmowanie przedsięwzięć zmierzających do poprawy higieny pomieszczeń i warunków bezpieczeństwa pracy i nauki .
3. Sporządzanie zbiorczego planu remontów szkół .
4. Zapewnienie dostępności sieci szkolnej , transportu i opieki w czasie dowożenia .
5. Analiza planów finansowych i sprawozdawczości szkół oraz sporządzanie planów i sprawozdawczości zbiorczych .
6. Sporządzanie okresowych informacji wraz z wnioskami w zakresie funkcjonowania placówek i realizacji ich planów finansowych.
7. Nadzór nad prawidłowym prowadzeniem rachunkowości i gospodarki finansowej szkół.
§ 3
1. Pracą Zespołu kieruje Dyrektor .
2. Do zadań Dyrektora należy :
a. kierowanie działalnością zespołu jako jednostki budżetowej zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz wytycznymi Rady , Zarządu i Wójta Gminy .
b. nadzór nad prawidłowym i terminowym wykonywaniem zadań i załatwieniem spraw przez podległych pracowników .
c. opiniowanie wniosków pod względem finansowym dotyczących arkuszy organizacyjnych.
d. nadzorowanie opracowywanych zbiorczych projektów planów , analiz ekonomicznych , informacji i sprawozdań z zakresu działania zespołu .
e. zapewnienie obsługi ekonomiczno- administracyjnej i finansowo-księgowej szkół publicznych z terenu Gminy Augustów.
f. nadzorowanie i organizowanie dowozu dzieci do szkół .
2. Czuwanie nad prawidłową realizacją budżetu i przestrzeganiem dyscypliny budżetowej .
3. Dyrektor uprawniony jest do :
- zatrudnianie pracowników w zespole w ramach ustalonego limitu ;
- kontroli i nadzoru nad realizacją całokształtu zadań tego zespołu ;
- przydziału czynności pracownikom zespołu .
- wnioskowania w sprawie nagród i dodatków funkcyjnych i motywacyjnych dyrektorom szkół ;
-wnioskowanie o przyznanie dodatkowych środków z budżetu gminy na tworzenie w szkołach korzystniejszych warunków organizacyjnych .
4. Dyrektor zespołu odpowiada w szczególności za :
- prawidłową gospodarkę majątkiem i gospodarkę finansową zespołu .
-prawidłowe i terminowe wykonywanie zadań zespołu .
- zgodne z ustawą o zamówieniach publicznych dokonywanie zakupów , dostaw i przeprowadzanie robót budowlanych .
§ 4
W zespole tworzy się następujące stanowiska pracy :
1. głównego księgowego zespołu .
2. d/s. ekonomicznych .
3. d/s kadrowo-finansowych,
4. d/s technicznych i bhp .
Ponadto w uzgodnieniu z Wójtem Gminy Augustów w Zespole mogą być tworzone okresowo inne stanowiska pracy do obsługi dodatkowych zadań wynikających z realizowanych w Gminie programów oświatowych.
§ 5
Do wspólnych zadań zespołu należy :
1. Posiadanie i znajomość przepisów prawnych dotyczących oświaty i ich bieżąca aktualizacja
2. Inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć organizacyjnych zapewniających właściwą i terminową realizację zadań .
3. Współdziałanie z właściwymi organami administracji rządowej i samorządowej
4.Usprawnianie organizacji , metod i form pracy komórek organizacyjnych .
5. Organizowanie i podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w zakresie ochrony tajemnicy państwowej i służbowej .
6. Współpraca z placówkami oświatowymi działającymi na terenie Gminy Augustów w realizacji zadań oświatowych .
7. Przygotowywanie okresowych analiz i informacji i sprawozdań .
§ 6
Obowiązki głównego księgowego zespołu określa Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 02.05.1991 r. Dz. U. Nr 40 , poz. 174 . Z postanowień tego Rozporządzenia oraz ustaleń wewnętrznych wynika , że główny księgowy :
1. Podlega służbowo Dyrektorowi zespołu :
2 Prowadzi rachunkowość zespołu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami .
a/ zapewnia przede wszystkim prawidłowy obieg dokumentów oraz ich sporządzanie , przyjmowanie , archiwizowanie i kontrolę zabezpieczając :
- właściwy przebieg operacji gospodarczych szkół ;
- ochronę mienia będącego w zarządzie zespołu ;
-sporządza kalkulację wynikowych kosztów wykonanych zadań oraz sprawozdawczość finansową.
b/ zapewnia bieżące i prawidłowe prowadzenie księgowości oraz sporządzanie kalkulacji wynikowej kosztów zadań i sprawozdawczości w sposób umożliwiający :
- terminowe przekazanie rzetelnych informacji ekonomicznych ;
- ochronę mienia będącego w zarządzie jednostki oraz terminowe i prawidłowe rozliczanie osób majątkowo odpowiedzialnych za to mienie
-prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych .
c/ nadzoruje całokształt prac z zakresu rachunkowości , wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne oraz jednostki nie bilansujące się samodzielnie .
3. Prowadzi gospodarkę finansową jednostki zgodnie z obowiązującymi zasadami polegającymi na :
a/ dysponowaniu środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu , gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji jednostki .
b/ zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez jednostkę .
c/ przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych .
d/ zapewnieniu terminowego ściągania należności i dochodzenie roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań .
4. Analizowaniu wykorzystania przydzielonych środków z budżetu gminy lub środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji jednostki .
5. Dokonywanie w ramach kontroli wewnętrznej :
a/ wstępnej , bieżącej i następnej kontroli funkcjonalnej w zakresie powierzonych obowiązków
b/ wstępnej kontroli legalności dokumentów dotyczących wykonywania planów finansowych jednostek oraz ich zmian
c/ następnej kontroli operacji gospodarczych jednostek stanowiących przedmiot księgowań
6. Kieruje pracą podległych pracowników .
7. Opracowuje projekty przepisów wewnętrznych wydawanych przez Dyrektora zespołu , dotyczące prowadzenia rachunkowości a w szczególności zakładowego planu kont , obiegu dokumentów , zasad
przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji .
8. Opracowuje zbiorcze sprawozdania finansowe z wykonania budżetu i ich analiz
§ 7
Do zadań stanowiska d/s ekonomicznych należy :
1. Sporządzanie na bieżąco list płac dla pracowników jednostek oświatowych wymienionych w statucie / listy płac , zasiłki rodzinne , macierzyńskie , opiekuńcze zgodnie z otrzymanymi angażami oraz dokumentami
stwierdzającymi ich wypłatę .
2. Dokonywanie wszelkich potrąceń z list płac zgodnie z obowiązującymi instrukcjami oraz za zgodą pracownika oraz bieżące prowadzenie kart wynagrodzeń .
3. Kompletowanie dokumentacji zasiłków rodzinnych i ich bieżąca aktualizacja .
4. Kompletowanie dokumentacji oraz rozliczanie zasiłków chorobowych , macierzyńskich , wychowawczych i innych oraz prowadzenie ewidencji i sprawozdawczości .
5. Sporządzanie zbiorowych zestawień przygotowujących do wypłaty wg rozdziałów i przekazanie ich głównej księgowej .
6. Prowadzenie analityki płac na poszczególne szkoły i kwartalne ich uzgadnianie z główną księgową i dyrektorami szkół .
7. Uzgadnianie na bieżąco zaszeregowania nauczycieli w związku z ich przeszeregowaniem celem naniesienia na listy płac zmian .
8. Wystawianie zaświadczeń na wniosek pracownika odnośnym władzom .
9. Sporządzanie deklaracji podatkowych / PIT -4 / na koniec każdego miesiąca .
10. Prowadzenie dokumentacji i rozliczanie pożyczek mieszkaniowych , z kasy i innych .
11. Przygotowanie danych do sprawozdań GUS i ich sporządzanie .
12. Współdziałanie z główną księgową w zakresie opracowywania analiz płac .
13. Rozliczanie pracowników z podatku dochodowego na koniec roku kalendarzowego .
14. Współdziałanie z główną księgową w zakresie sporządzania obowiązującej sprawozdawczości .
15. Rozliczanie miesięczne składek ZUS , podatku od wynagrodzeń
§ 8
Do zadań stanowiska ds. kadrowo-finansowych należy :
1. Prowadzenie spraw kadrowych i akt osobowych pracowników Zespołu
2. Dokonywanie przelewów wszystkich należności wynikających z działalności jednostki .
3. Prowadzenie ewidencji wszystkich druków ścisłego zarachowania zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz przyjmowanie i wydawanie tych druków / legitymacje , świadectwa szkolne itp. /
4. Wykonywanie wewnętrznych czynności związanych z dokonywaniem obrotów pieniężnych jak:
- podejmowanie pieniędzy na wydatki jednostki na podstawie sprawdzonych i podpisanych przez uprawnione osoby dokumentów;
- przyjmowanie wypłat na rzecz jednostki budżetowej z wyjątkiem nadesłanych przekazami pocztowymi oraz odprowadzenie ich na właściwy rachunek w banku .
- dokonywanie wszelkich wypłat wyłącznie na podstawie prawidłowo sporządzonych , sprawdzonych i zatwierdzonych przez kierownika jednostki i głównego księgowego dowodów takich jak faktury , rachunki , listy
płatnicze oraz zarządzenia lub postanowienia w sprawie wypłat .
5. Sporządzanie raportów kasowych .
6. Przyjmowanie i zabezpieczanie gotówki i innych walorów stanowiących własność jednostki budżetowej .
7. Maszynopisanie zlecone przez Dyrektora i Głównego Księgowego Zespołu .
8. Przygotowywanie druków potrzebnych dla Zespołu .
9. Prowadzenie spraw kancelaryjnych w tym : przyjmowanie i wysyłanie korespondencji .
§ 9
Do zadań stanowiska d/s technicznych i bhp należy :
1. Prowadzenie spraw związanych z remontami placówek oświatowych .
- sporządzanie planów remontów ;
- opracowywanie dokumentacji technicznej i kosztorysów zgodnie z posiadanymi uprawnieniami .
- nadzorowanie prac budowlanych i remontowych
- przygotowywanie i przeprowadzanie przetargów zgodnie z obowiązującymi przepisami .
- dokonywanie zakupów inwestycyjnych
- odbiory robót remontowych i budowlanych
- rozliczanie materiałów użytych w remontach ;
-sporządzanie umów na wykonanie remontów .
2. Prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w szkołach i Zespole .
- opracowywanie analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy
- zapobieganie i likwidowanie zagrożeń bezpieczeństwa i higieny pracy
- współdziałanie ze służbą zdrowia i stacją kwarantanny w zakresie profilaktyki zdrowotnej .
- prowadzenie dokumentacji i rejestru wypadków przy pracy
- powoływanie i udział w komisjach powypadkowych
- dokonywanie przeglądów bhp i p.poż. oraz stanu technicznego szkół
- zaopatrywanie pracowników w odzież ochronną i roboczą oraz sprzęt ochrony osobistej .
- opracowywanie regulaminów i instrukcji związanych z bhp i p.poż .
- organizowanie i prowadzenie szkoleń nauczycieli i pracowników administracyjnych i obsługi w szkołach w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy .
3. Nadzór i rozliczanie przeprowadzonych inwentaryzacji w placówkach oświatowych
4. Organizacyjne zapewnienie przekazania protokółem zdawczo-odbiorczym majątku w szkołach przy zmianie na stanowisku dyrektora .
5. Nadzór nad zawieraniem umów najmu lokali mieszkalnych i użytkowych .
6. Współdziałanie z dyrektorami szkół w zakresie zaopatrywania w pomoce naukowe , meble sprzęt , opał i druki .
7. Współdziałanie ze stanowiskiem d/s ekonomicznych w zakresie rozliczania pracowników z podatku dochodowego .
8. Prowadzenie ewidencji środków trwałych i materiałów dla szkół i Zespołu .
9. Prowadzenie archiwum Zespołu .
10. Dokonywanie zakupów materiałów i druków dla szkół i Zespołu w uzgodnieniu z Dyrektorem Zespołu .
§ 10
Zadania doraźnie tworzonych stanowisk pracy określa dyrektor Zespołu w formie aneksu do niniejszego regulaminu.
§ 11
W sprawach nieuregulowanych mają zastosowanie przepisy Kodeksu Pracy i innych przepisów szczególnych .
§ 12
Zmiany w regulaminie wprowadza Wójt Gminy na wniosek dyrektora Zespołu.
§ 13
Regulamin wchodzi w życie z dniem wydania zarządzenia w sprawie jego wprowadzenia.
Metryka strony